Tidligere skrev jeg en blogg om at jeg ønsker å fortelle
litt om hvordan du som hesteeier eller rytter kan ta vare på din hest sin
kropp, og spesielt hvordan du kan passe på hestens rygg. Jeg startet med å
skrive noen ord om viktigheten med riktig utstyr, og vil fortsette med å gå
litt videre i denne bloggen.

Når hesten har utstyr som passer godt, har den rom for å
kunne bære seg mer riktig og bygge muskulatur mer korrekt. En hest som har gått
med feil utstyr, eller feil sal over tid har trolig ikke klart å sette
skikkelig muskulatur, og kanskje spesielt i overlinjen. I denne bloggen vil jeg
ta for meg litt om viktigheten med å trene allsidig og viktigheten med variert
trening.

I kroppen har vi forskjellig type muskulatur. Vi finner både
toniske og fasiske muskelfibre i kroppen. I de store musklene som utfører
bevegelser finner vi fasiske muskelfibre. Disse musklene står for store
oppgaver som å flytte kroppen. Hvis hesten skal gå eller løpe er det disse
musklene som står for oppgaven. De
toniske muskelfibrene finner vi i muskler som ligger nært leddene. Og disse
musklene har som oppgave å stabilisere opp leddene før større bevegelse. Hvis
en hest skal gå eller løpe får de toniske muskelfibrene beskjed om å kobles inn
først, for å stabilisere opp ledd, før så de fasiske kobles inn og utfører
oppgaven. Dette er egentlig veldig logisk fordi at kroppen skal være stabil og
tåle mer belastning. I området rundt ryggen ligger det mye stabiliseringsmuskulatur
med toniske muskelfibre for å stabilisere opp hestens rygg.

Hvis vi tenker oss en hest med dårlig trent
stabiliseringsmuskulatur, men sterke store muskelgrupper ellers i kroppen vil
dette gi større belastning på ledd. For eksempel, hvis vi tenker oss en hest
blir skremt og vil løpe vekk, og den har dårlig trent stabiliseringsmuskulatur,
så er det ingen støttende muskulatur som vil stabilisere opp leddene før
bevegelsen slår inn, og det vil bli større belastning på leddene i kroppen.
Dette vil gi en økt sjanse for overbelastning eller i verstefall skade. Det er
derfor veldig viktig å få trent all type muskulatur i kroppen.

Da vil jeg tro flere av dere tenker, hvordan skal man da
trene denne stabiliseringsmuskulaturen? Hvis hesten har dårlig
stabiliseringsmuskulatur har den kanskje over en lengre periode unngått visse
bevegelser, og kroppen må igjen minnes på at den kan brukes som normalt.
Viktigheten med variert trening er et godt stikkord her. Ønsker vi en holdbar
hest er variasjon helt vesentlig. Ensidig trening er veldig ugunstig for hele
kroppen, for vi trenger å få stimulert all type muskulatur. En balanse mellom
kondis, styrke og stabiliseringstrening er alfa omega.

Det er mange måter man kan gå frem for å trene
stabiliseringsmuskulatur, og med forskjellige øvelser for å trene forskjellige
deler av kroppen. Dette kan en dyktig hesteterapeut hjelpe deg med for å nå
akkurat din hest sine behov på best mulig vis. Men som hesteeier og rytter er
det selv noen ting du kan gjøre for å komme en bit på veien. For å komme til
stabiliseringsmuskulaturen er det sakte og forsiktige bevegelser som er
nøkkelen. Vi mennesker kan for eksempel trene i slynge for å trene opp denne type
muskulatur, men det kan vi ikke gjøre med hester. Derimot kan vi variere
terreng og underlag. Vi kan trene på rett og på bøyd spor. Man kan trene under
rytter, men det kan også være nyttig å trene hesten fra bakken innimellom for
variasjon. Jeg anbefaler hesteeiere å ta med hesten ut i terreng for å trene
stabiliseringsmuskulaturen. Litt ulendt terreng, å bevege seg med rolige
bevegelser. Da må hesten tenke og stabilisere opp kroppen. Dette kan med fordel
gjøres med hesten i leietau eller for eksempel med tømmekjøring, da har hesten
kun sin egen kropp og tenke på, og trenger ikke jobbe med å balansere en rytter
i tillegg. Mange tenker kanskje at denne type trening er kjedelig eller
unødvendig, men jeg mener i aller høyeste grad at dette er nødvendig trening
for hesten. Ved trening i terreng på denne måten får du god kontakt med hesten,
hesten får aktivisert frempart og bog-området, men den må også jobbe med å
løfte bein og få med seg bakparten. Jeg synes det kan være fornuftig og legge
inn dette i den ukentlige treningen, for å få et system på det.

(For å kjenne litt på dette med stabiliseringsmuskulaturen kan
du selv prøve og bevege nakken saaaaakte fra side til side, og kjenne hvordan
du må bruke andre muskler enn om du vrir hodet fort fra side til side. )