Tidligere har jeg skrevet både om viktigheten med godt
tilpasset utstyr som ligger godt på hesten, og viktigheten med å trene
forskjellig type muskulatur. I dag har jeg tenkt å ta bloggen et steg videre, å
ta for meg et ganske viktig tema blant hesteeiere. Noe mange utøver, men
kanskje ikke helt med kompetansen eller opplæringen som skal til for å utføre
det. Nemlig stretching.

Under utdanningen min var stretching, eller tøying, et helt
eget tema vi brukte mye tid på både for å lære all den viktige teorien bak, men
også for å forstå hvorfor vi tøyer hvilke muskler og ikke minst – riktig
teknikk.

Det er flere grunnen til at vi ønsker å tøye ut, eller
stretche hesten. Hestene utsettes i dag for store belastninger og det stilles
ofte høye krav til hestene. Musklene kan ofte få mye spenninger, og spente
forkortede muskler kan fort resultere i skader. Hvis vi tøyer hesten vil vi
kunne holde den smidig og fleksibel og dette vil kunne virke forebyggende på
skader. Forsiktig stretching sammen med riktig trening vil også kunne gi bedre
støtte rundt ledd, som også vil virke skadeforebyggende. Hvis man legger inn
tøying som en del av rutinen vil man også kunne øke hesten bevegelighet. Mange
opplever at for eksempel hesten kan være stivere i nakken på den ene siden
kontra den andre, og da kan stretching være til god hjelp.

Det finnes forskjellig måter å tøye hesten på. Vi kan tøye
den aktivt, passivt og med reflekser. Men både den passive tøyingen og
tøying med reflekser krever kompetanse eller veiledning fra noen med kompetanse
for å utføre. Den aktive tøyingen derimot kan en hesteeier fint gjøre på
egenhånd, uten fare for å påføre hesten skade.

Aktiv stretching er en måte å få hesten til å tøye seg selv
på under aktivitet. Dette er den mest skånsomme måten å tøye hesten på, og hvis
hesten din ikke er skadet eller syk. Så kan du med trygghet utføre denne type
stretching. Er du av en eller annen grunn usikker på om du kan bruke stretching
på akkurat din hest, så ville jeg tatt kontakt med en behandler eller terapeut som har erfaring og
kompetanse på området.

Aktiv stretching kan både utføres under rytter, men også fra
bakken. I denne bloggen tenkte jeg å vise dere noen tøyeøvelser fra bakken, som
utføres med godbit. Det er viktig at øvelsene utføres sakte, og jo saktere du
klarer å gjøre det, jo mer får du også trent stabiliseringsmuskulaturen. To
fluer i en smekk. Ideelt sett bør man tøye etter 10 minutter oppvarming, så ca.
30 minutter etter hard trening. Men det er heller ingenting i veien for å tøye
etter en skrittetur eller leietur for eksempel. Det er også viktig å tenke på at det du gjør på ene siden, skal du også gjøre på andre siden. Så om du tøyer tre ganger mot venstre side, tøyer du også tre ganger mot høyre side.

For å tøye nakkens ekstensorer, eller muskulaturen som
strekker nakken kan man føre godbiten ned mot bakken. Man kan også variere med
å ta godtbiten ut mot siden til frembeina (på begge sider, så det blir gjort
både på venstre og høyre side)

Man kan også sakte heve godbiten mot hestens bringe/brystparti.

For å tøye nakkens fleksorer, eller musklene som bøyer nakken
kan man føre godbiten opp og fremover for at hesten skal strekke seg etter den
uten å senke ryggen.


For å tøye laterale fleksorer og
ekstensorer (muskulatur som strekker og bøyer nakken til siden), kan man føre godbiten til siden, nært
hodet, før den så videre mot skulderbladet. (uten at hesten flytter bakpart) Du kan holde godtbiten i skulderhøyde, men du kan også ta den ned mot bakken. Jo lengre bak du fører godbiten, jo mer får du også med av
ryggens muskulatur.


Håper denne bloggen var til noe nytte for deg, og at du vil prøve litt aktiv tøying med din egen hest. Lykke til, og du er alltid velkommen til å spørre hvis du trenger veiledning eller lurer på noe.

//Line